Agility on ihmisen ja koiran yhteistyöhön perustuva kaiken ikäisille ihmisille sopiva liikuntamuoto.  Ohjaaja ohjaa koiran suorittamaan radalla olevat esteet liikkumalla, kehonsa liikkein ja ääntään käyttäen. Parhaimmillaan agilitysuoritus on ohjaajan ja koiran saumatonta yhteistyötä josta molemmat nauttivat. (Lainaus Suomen Agilityliiton sivuilta)

Agility on avoin laji kaikille koiraroduille ja myös sekarotuisille. Agilityssä menestyminen edellyttää koiralta yhteiskuntakelpoisuutta, hyvää fyysistä kuntoa, toimintakykyä ja ennen kaikkea hyvää yhteistyötä ohjaajan kanssa. Agility edellyttää hyvää fyysistä kuntoa myös koiran ohjaajalta.

Agilityssä koirat jaetaan kolmeen tasoluokkaan, joista 1-luokka on tarkoitettu aloitteleville kilpailijoille. Ykkösluokassa menestyneet nousevat 2-luokkaan ja siinä menestyneet vuorostaan 3-luokkaan.

Tasoluokkien eroina ovat radan pituus ja sen vaikeusaste sekä koiran suoritusnopeus, jota käytetään ihanneajan määritykseen.

Kaikissa tasoluokissa koirat jaetaan säkäkorkeuden perusteella viiteen kokoluokkaan: pikkumini-, mini-, medi-, pikkumaksi- ja maksiluokkaan.

Pikkumini-koiran säkäkorkeus on alle 28 cm, minin alle 35 cm, medi-koiran säkäkorkeus 35-42.99 cm, minimaksin  43-49,99 cm ja maksi-koiran säkäkorkeus on 50 cm tai yli.

Lajin harjoittelun voi aloittaa jo nuorella, terveellä koiralla, mutta liikaa rasitusta tulee välttää. Kilpailevan koiran täytyy olla vähintään 18 kuukauden ikäinen, terve, tunnistusmerkitty ja rokotettu Suomen Kennelliiton määräysten mukaisesti. Koiran tulee myös olla perustottelevainen.

Lainaus Suomen Kennelliiton sivuilta

Agilitykilpailuissa vaaditaan voimassa oleva lisenssi. Suomen Agilityliiton jäsenyhdistyksen jäseneksi kuuluva henkilö voi lunastaa lisenssin.

Suomen Agilityliiton sivuilta löytyy ohjeet lisenssin anomiseen ja säkämittauksiin, kilpailukalenteri, säännöt kokonaisuudessaan sekä paljon tietoa agilitysta.

Kuinka kilpailemaan? -ohjeet löytyvät linkin takaa.