Palveluskoiraliiton kaikille avoimet eettiset koulutukset

8.2.2023

Koiraharrastuksen tulee tarjota mielekästä tekemistä koiralle ja ohjaajalle. Palveluskoiraliiton alaisen koirankoulutustoiminnan sekä kilpailu- ja koetoiminnan tulee olla eettisen tarkastelun kestävää, avointa sekä läpinäkyvää. Liitto korostaa, että epäeettisiä koulutusmetodeja ei hyväksytä.

Myös RSKK ry kannustaa, että jokainen yhdistyksemme koiranohjaaja, toimihenkilö ja koulutusohjaaja käy läpi eettisen toiminnan periaatteet ja sitoutuu eettiseen toimintatapaan koiraharrastuksessa.

Eettinen koulutustapa koskee jokaista koiran omistajaa ja koiranohjaajaa yleisen koiranpidon ja kouluttamisen suhteen. Palveluskoiraliiton eettiset koulutukset koostuvat videomateriaalista, jossa esitetään mm. eettisen koirankoulutuksen taustoja ja perusteita tieteellisesti tutkitun tiedon puitteissa. Koulutuksessa käsitellään moderneja, nykypäivän koulutusmetodeja. Kurssi kannustaa pohtimaan omaa koulutustapaansa ja haastaa tunnistamaan siinä olevia mahdollisia piileviä epäkohtia. Kurssin tavoitteena on tarjota koiraharrastajille keinoja toimia koirankoulutuksessa eettisesti kestävältä pohjalta.

PALVELUSKOIRALIITON EETTISET KOULUTUKSET

- Eettinen verkkokoulutus tapahtuu ItsLearning-verkkokoulutusalustalla.
- Aikaa kurssin suorittamiseen on kaksi viikkoa.
- Verkkokoulutuksia on tarjolla kahden viikon välein.
- Koulutukseen otetaan korkeintaan 50 osallistujaa/koulutus, paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä, etusijoja ei ole.

Eettisen koulutuksen sisältö koostuu webinaareista, joiden yhteiskesto on noin neljä tuntia.
Kurssi suoritetaan tenttikysymyksillä sekä pohdintatehtävällä. Kurssisuoritukset merkitään Virkkuun.
Kurssin saa suorittaa oman aikataulunsa sallimissa puitteissa kurssin ollessa käynnissä. Jokainen kurssi on avoinna kahden viikon ajan.

Webinaariaiheet ovat:
- "Miten eläinsuojelulaki velvoittaa meitä kohtelemaan eläimiä?"
- "Koiran käyttäytyminen, tunteet ja koulutusmetodit"
- "Eettisesti koulutettu koira nauttii suorituksesta koulutuksessa ja käyttökoirakokeessa" (tämä webinaari on valinnainen)
- "Suomen Palveluskoiraliiton ja Saksanpaimenkoiraliiton eettiset ohjeet ja eettiset sitoumukset"

EETTINEN KOULUTUS JA EETTINEN SOPIMUS

Palveluskoiraliiton eettinen koulutus on tarjolla kaikille halukkaille osallistujille. Koulutukseen osallistuminen on osallistujalle maksutonta, kurssille ilmoittaudutaan suoraan Virkussa (www.virkku.net).
Tarvittaessa lisätietoja antaa Palveluskoiraliiton toimisto: toimisto@palveluskoiraliitto.fi

Palveluskoiraliiton eettinen sitoumus löytyy osoitteesta: https://www.palveluskoiraliitto.fi/media/ajankohtaista/spkl-eettiset-ohjeet-ja-sitoumus.pdf

Toivomme, että kaikki yhdistyksemme jäsenet sitoutuvat eettiseen sopimukseen, ohje sitoutumiseen löytyy https://www.palveluskoiraliitto.fi/media/ajankohtaista/palveluskoiraliiton-eettiset-ohjeet-ja-eettiseen-sopimukseen-sitoutuminen-virkussa.pdf